Min vikt Kamp!

...Att må gott, trivas med sig själv och vara lycklig i sitt liv handlar
ju om så otroligt många saker! men en sak är säker, kan du inte
älska dig själv är det väldigt svårt att älska andra! så är det bara.

För mig har vikten alltid varit en kamp, ett hinder.
När jag var 6-7 år började jag lägga på mig och bli "rund", när jag
var 9-10 hade jag redan bröst, höfter och lår. Med ett Italienskursprung
är det inte ovanligt att utvecklas tidigt, med detta visste jag såklart inte DÅ!;)
10 år och 163 cm lång och en vikt på 65 kg kände jag mig som den största
JÄTTEN någonsin skådats! I klassen hamna jag utanför direkt ( bytte skola i 3:e klass )
De såg nog mitt dåliga självförtroende och min låga självkänsla och
der utnyttjar ju mobbare direkt! Jag tröståt, blev fet, sedan svalt jag i
långa perioder och gick ner till 49 kg! Sluta växa och blev av med mensen.
Sedan i gymnasiet kontrollerade jag vikten genom att spy, inte allt men
det som jag visste att man blev fet av! då vägde jag mellan 60 - 70 kg.
Sista året i gymnasiet hittade jag min pappa död, min värld blev aldrig den
samma! Nu tröståt jag och spydde i perioder av djup sorg, förvirring & självhat.
Det tog otroligt mycket på krafterna, en del dagar gick orkade jag inte
ur sängen, alla vitaminvärden var låga med Depressioner som avlöste varandra.

När jag blev gravid med mitt första barn mådde jag sjukt illa de första
månaderna, jag visste inte att jag var med barn förens i v. 12. Då vägde
jag 65 kg, slutade röka, sluta att tänka på mig själv, tänkte bara på att
barnet i magen skulle må bra. I v. 37 föddes en liten flicka på strax under
3 kg och jag var nu mamma. Men vågen stod på 83 kg, jag fick panik! så tung
hade jag aldrig varit och till mina 163 cm var det för mycket!! med viktväktarnas
hjälp gick jag ner till 68 kg och blev gravid på nytt.
Nu gick jag upp igen och efter att Elmina var född var vikten densamma som efter Liv,
men nu fick jag inte panik!! utan ammade, började träna efter två månader och 
åt rätt mat. Det handlade om att leva rätt, andas rätt och må gott ända in i själen!


Idag väger jag knappt 60 kg och är otroligt nöjd, men det viktigaste är  inte
vikten utan att jag i själen mår så otroligt bra! Det har varit en lång kamp med många
hinder men idag är jag starkare än någonsin och det är därför jag vill arbeta med
att få människor att må gott!! Detta har varit ett väldigt personligt inlägg, brukar inte
"blott" min själ såhär öppet, men om jag kan inspirera endast en enda människa till att
kämpa för ett bättre självförtroende o självkänsla så var det värt det.
Det handlar inte om att vara tjock eller smal! utan att trvas med sig själv.
Har vänner som drar större storlekar och som bär upp varenda kg som en pampig Gidinna,
kan inte tänka mig dessa som "smala"....

I bloggen ska jag lägga till en ny kategori som heter MÅ GOTT! i den ska jag lägga ut
mina bästa "lätta" recept, träningstips, pepp och annat som stärker kropp & själ....

 
      Högravid "Barbamamma" 2010                        £lli£  2011
            
        
Må så gott där ute alla fina! vi har bara ett liv, lev det väl.

                                          
  Over And Out

Kommentarer
sara säger:

kan inte annat äm att hålla med ditt innlägg till fullo. inna jag fick 2006 med missafall och allt vad de inebar i mitt fall så la man på sig en del och inna vicktor vägde jag 85kg och som hög gravid dryga 90kg vilket är alldeles för mycket. men med lite inspriation och två graviditeter på 2 år är jag nöjd med min själv och min vikt 74kg. andra kanske ser att man borde väga minde och se ut på ett vist sätt men som sagt de gäller att lysna och tro på sig själv och inte andra.



tack för ett bra och inspererande innlägg. kram kram

2011-08-11 | 14:54:58
Sara säger:

Läst igenom hela texten, tufft gjort! :)

2011-08-11 | 15:06:45
Bloggadress: http://cclarstroom.blogg.se/
Sara säger:

Läst igenom hela texten, tufft gjort! :)

2011-08-11 | 15:06:47
Bloggadress: http://cclarstroom.blogg.se/
BLOPPIS by FINALINAFINA säger:

Kika gärna in på min bloppis! Säljer bland annat den fina "Kenza-kavajen" för 150:- och skor ifrån Nelly för 100:-. Kram!

2011-08-11 | 15:15:20
Bloggadress: http://bloppisfinalinafina.blogg.se/
linda säger:

Du är alltid fin hur du än ser ut! Vacker inifrån och ut. En sann vän! Lj

2011-08-16 | 19:55:11
Lisa säger:

Väldigt bra skrivet! man kände igen sig i mycket.

Du är alltid fin.

2011-08-17 | 15:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback