Vaccin mot svininfluensan!

Tusentals svenskar har redan vaccinerats mot svininfluensa.
Nu kommer nya rapporter om biverkningar.
Tre svenskar har drabbats av allergireaktioner av vaccinet.
- Det är reaktioner som tryck över bröstet, tungt att andas och
rodnad på bröstet. Alla tre har tillfrisknat.


Riskgruppen svininfluensan:
Här ingår vuxna och barn från sex månaders ålder med:
* diabetes
* kronisk hjärt- och kärlsjukdom
* kronisk lungsjukdom (till exempel astma och kol)
* kronisk lever- eller njursvikt
* nedsatt immunförsvar (till exempel ärftliga immundefekter,
pågående behandling som sätter ned immunförsvaret, hiv, leukemier)
* neurologiska och neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen
(exempelvis ALS, MS, Parkinsons sjukdom)
* extrem fetma (BMI över 40)
* cerebral pares och andra multifunktionshandikapp (gäller barn)

Själv funderar jag på att ta det, ALLA gravida får gå ner till
Mvc nu i veckan och få sitt vaccin för Svinisen! Men några otäcka
biverkningar vill jag hellst slippa. Någon som tagit det och vet???
Man vill ju skydda sig själv och barnet i magen och självkalart alla
människor som kanske ligger i just riskgruppen runt omkring mig....
Tror det blir en spruta för mig imorgon....

Over And Out


♥Stackars lilla gris! ...Nasse nu utstött.
Kommentarer
Tess säger:

Hej! :)



Jag har precis startat en ny Veckans Blogg-tävling på min blogg, och försöker nu hitta alla roliga, intressanta bloggar där ute. Det hade varit kul om du vill vara med! Du kan anmäla dig i detta inlägget:



http://tesswaltenburg.blogg.se/2009/october/veckans-blogg-tavling-here-we-go-again.html



Kram, Tess

2009-10-20 | 14:33:15
Bloggadress: http://tesswaltenburg.blogg.se/
Camilla säger:

Stackars lille nasse hehe...

Tror det är lugnt att ta den, min mamma har gjort det för hon är somdu skrev i riskgruppen med astma och typ-2 diabetes. Hon upplevde bara lite nästäppa dagen efter. Lycka till och ta hand om Nasse;-)

2009-10-20 | 15:12:04
Therese - Eira min ögonsten säger:

Jag har vaccinerat mig. Gjorde det förra torsdan. Jag fick bara ont i armen, jävligt ont, men det gör mig inte så mycket. Se bara till att få sprutan i den arm du inte använder så mycket..



Läste nånstans att 30000 st i kina har vaccinerat sig och enbart 150 har fått biverkningar.



Glömde skriva det, sådär ont i armen som jag fick brukar jag alltid få när jag vaccinerar mig. (i skolan när man var yngre)

2009-10-20 | 19:17:10
Bloggadress: http://eiraheidemo.blogg.se/
Tina< mamma till Leo säger:

Kände inget efter det att jag tagit sprutan, tror det är ovanligt att få biverkningar. Ta sprutan du, ingen fara. :-) Kram

2009-10-20 | 19:20:16
Johanna UNG 2BARNSMAMMA säger:

Jag tror vi ska ta den hela familjen..särskilt nu då Adrian har Diabetes och vi helt plötsligt är 2 riskgrupper i denna familj.. :P



2009-10-21 | 12:31:58
Bloggadress: http://johannajois.blogg.se/
Madeleine säger:

Jag har vaccinerat mig - enda biverkningen är en röd, öm och ond arm.. sitter fortfarande i fast jag tog sprutan i måndags... fast lindrigare nu.. :-o Händer i helgen då??

2009-10-23 | 11:03:27
Bloggadress: http://www.muppsan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback