Hunden mäniskans bästa vän! eller..?


...Vi går i "skaffahund" tankar, vi har tänkt på det länge men kännt
att det inte riktigt passat tidsmässigt. Själv har jag INGEN hundvana
alls!! När jag var liten hade jag 4 vandrande pinnar ( de dog! ) och ett
akvarium med två guldfiskar ( de dog så småning om de oxå!)...
Mamma var pälsallergiker av den värsta sorten, fick byta om ute när
jag kom hem från vänner med hund & katt, ja ÄVEN när det var vinter!
Idag "tål" hon dock katterna ett par timmar, men det räcker alldeles
lagom för både henne, katterna och oss hehe... Min man växte upp med
hund, han tränade och trixade med familjens vovve. Nu ska han börja på
ett nytt jobb som innebär sena kvällar/nätter! En bra vakthund skulle
göra att man kännde sig lite tryggare här hemma.;)) Sedan är det ju bra
att vi har olika arbetstider då det alltid kommer finnas någon hemma...

En bra kompis på morgonpromenaderna få jag på köpet också!! :)
Det värsta är katterna, hur ska de reagera..? Vågar inte riktigt tänka
på det. Vi funderar på att vara jourhem åt en hund för att sedan bli ett
permanet hem om vi känner att det går bra. Det är två tjejer som behöver hjälp
akut,
Rodesian Ridgeback tik på 19 månader eller en liten amstaff valp på 6 mån.
'

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa hundar...???
Båda två var vana vid katter och barn! men vilken är den bästa vakthunden,
vilken är lugnast när man är borta, hur mycket kostar en hund på en höft om
man räknar in mat, försäkringar och andra omkostnader...???

Tacksam för alla svar!=)               Ha det gott nu fina ni.


♥Over And Out

Kommentarer
Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror säger:

Jag har tyvärr ingen vana av just dom raserna, men jag tror absolut att det kommer bli en härlig ny familjemedlem :)

Hunden är verkligen människans bästa vän, ja katten också då :)



Kramar

2011-12-15 | 19:09:51
Bloggadress: http://sagabus.blogg.se/
Malin säger:

Busan som bor hemma hos oss är en amstaff och älskar barn. Amstaff är ingen direkt vakthund, du har med vakt i en chihuahua men visst tror jag att hon skulle vakta sitt hem om det kom in någon som inte hör hemma. Min älskar att jobba och är väldigt lätt lärd, vi har dock bara gått in på lydnad men tror även att hon skulle gilla rally lydnad och agillity.

Vilken hund du än skaffa så kommer det vara en vän för livet och väljer du just en amstaff så är mitt tips en tydlig uppfostran (för det är en terrier med egen vilja) men massor av kärlek <3



Lycka till

2011-12-15 | 21:03:32
Bloggadress: http://crazyaboutpink.com
£lli£ säger:

Tack för tipset Malin! Det lutar åt en Amstaff valp.;))

2011-12-15 | 22:50:28
Anonym säger:

är inte amstaff en kamphund? Bara undrar kram carro

2011-12-16 | 13:49:34
Cissi säger:

Jag tror man måste vara beredd att lägga ner väldigt mycket tid för träning med en amstaff. Det är en underbar hund om den tränas och blir rätt behandlad. Men så är det väl med alla hundar...



Vi köpte ju en liten hund i juni, alldeles underbart. Han kostar inte så mycket eftersom han är så pass liten och inte äter så mycket, försäkring kostar men det är väl bäst att ringa och höra med ett bolag ang pris, vi ska kastrera lillen och det kostar närmare 3000 kr.



Lycka till!

Kram

2011-12-18 | 16:15:08
Bloggadress: http://cissistankar.blogg.se/
Linda P säger:

Så mysigt! helt underbara hundar.<3

Men de behöver en hel del motion och träning som unga men ni är ju en aktiv familj så det kommer passa er perfa!! Lägg ut bilder på bebisen.



Lycka Till! Kram

2011-12-19 | 13:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback