Love don't cost a thing!



Jag shoppar en del men end. blir det inte för mer än 500 Kr i månaden,
TOTALT!! Till HELA familjen. "Hemligheten" är fynd, rea, sekond hand,
byte och upprustning av det man redan har...

Som ett exempel, hunden Bella tugga på min mobil, min satio
med 12 mp kamera. Inte NY men såå bra! duger gott åt mig.
Nu kunde jag alltså välja att köpa en iphon 3 för 1500 kr på
tradera eller fynda en exakt likadan för 250 KR!!
Vad skulle
DU gjort...???

Visst tanken på en NY, Vit, modern och snygg mobil fick det att
vattnas lite i munnen, MEN! så tänkte jag efter... På mina barn,
på andras barn, på fattiga barn. Vad är då en vit iphon 3..?!

I mitt liv har jag allt jag behöver, det enda som piggar upp lite
extra är choklad till helgen, en liten blomma och kramar från
min familj.♥ Så, det var ett självklart val att köpa en likadan,
för en billig penning! för mig. Det är det jag står för. Under min
uppväxt hade vi det knapert, men min mamma och pappa sparade
och vände på varenda krona för att jag skulle få en fin Barbie, en
ny dockvagn och de leksakerna jag önskade mig till jul och födelsedag.
De sakerna värdesatte jag HÖGT! de finns kvar än idag. Några har
barnen, några ligger i förrådet och lite finns kvar på mammas vind...

Vi kan inte fortsätta spendera, kasta, köpa nytt, behandla saker som
förbrukningsvaror. Vi kommer få sopberg stora som bergstoppar och
Mount Everest kan liknas vid kinnekulle i jämförelse!!
V
i förstör hela vår natur. För att inte tala om de ökade klyftorna i samhället när
de barn som inget får kontrar de barn som får allt nytt, hela tiden....

Vad är en ny större platt TV, en ny mobil, de nyaste märkeskläderna
värt för dig när vi överlämnar jorden till våra barn och barnbarn flera
grader varmare med en rad utrotningshotade djur och dödliga epedemier
som följd..? Är det värt den där lyckan du får i ett par sek innan du redan
börjar snegla på en nyare modell, bättre, större, modernare...??

Om svaret är NEJ! kan jag ge några tips och idéer på hur man kan göra en
skillnad för miljön och den köphysteri som är idag. En människa kan inte
ensam stoppa detta kapitalismens kaos men flera kan göra stor skillnad.
Ensam är inte stark, tillsammans blir vi oslagbara. En fis i rymden, en piss
i havet kan tyckas men ett steg åt rätt riktning. Om du lyckas föra över dessa
tips till fem personer som sedan i sin tur för vidare till fem personer har vi
startat en kedja. En kedja som kan växa och bli stark! och med tiden göra en
skillnad. För kom i håg! Kärlek kostar inget och det bästa i livet är GRATIS!!!

                                             

Tips på hur just du kan minska konsumtionen  i ditt hushåll och spara både miljö
och pengar!

 * Möbler, leksaker och prylar till hemmet:

Sekondhand och loppis, måla om och fixa för just din stil.
Fråga vänner och bekanta, byt med grannar allt eftersom
behoven ändras i familjen.
 
* Kläder: Köp märkeskläder visst! men välj då färger och plagg som
du vet att du kommer ha i många år framöver.
Barnkläder hittar du lätt på bytes dagar till bilig penning, spar miljön
och säljer i gengäld dina/ era urvuxna kläder till de som behöver dom
bättre.

* Kolla in rean
, köp på nätet, fynda och kolla utbudet på sekond hand,

att det "bara skulle vara gammal lump" är en myt! jag har fyndat både
nya jackor och överdragsbyxor i märken som NYA under 100 lappen...
Barn använder sina kläder en sesong sedan växer de ur dem! varför ska
man då lägga en förmögenhet? Barn bryr sig inte om märken, det är vi
vuxna som gör det.

* Tonåringar
som bara måste ha märkeskläder kan kolla in tradera, loppis

och andra bytes sider på nätet. Här finns allt för minst halva priset och kan
sedan säljas vidare.

*Sortera soperna
. GLAS, PLÅT, KARTONG, PLAST. Har du trädgårt kompostera

matrester, jord , gamla blommor mm.

*SÄNK temperaturen inomhus!
är du frusen ta på dig en tröja och varma tofflor,

våran miljö har inte kapacitet för att värma upp 9 miljoner hushåll om alla ska gå
runt halvnakna inne i 23 grader...
17 grader i sovrum och 18- 19 grader i resten räcker gott!!

* Släng inte mat!
köp inte mer än ni gör av med. rensa kyl och frys och laga mat

på alla rester. Skriv handlingslistor och håll er till den.

*När du köpt ny
tv, mobil, bil eller annan status pryl, var rädd om den! detta är

inget du ska inskaffa bara för att få 30 avundsjuka kommentarer på Fejjan! nä,
du ska veta att detta är något du har användning av och kommer använda länge!

* STÄNG AV TV, DATORN, MM. Vad man kan gör ist? Ptja,, leka med barnen,
måla, läsa en bok, älska, baka, yoga ja vad 17 som hellst!!!

* Skaffa Lågenergi lampor i alla lampor!

 
Ganska enkla tips eller hur..? Lycka Till!!

                                                         
                                
                                                   
                                                             ♥Over And Out
                                                              


 

Kommentarer
Sara säger:

Börjar tro att du är superwomen i alla fall :-) nej sjämt och sido alla behöver vi hjälpa till. försöker mig på secondhand ibland men e svårt. Måste öva.

2012-01-20 | 20:42:40
Marianne säger:

Hallå käre vän! Kanonbra tips, tack för att du delar med dig!



Kram Marianne

2012-01-26 | 21:25:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback